DIGISTRATEGIA

Autan tunnistamaan digitalisaation tuomaa muutosta ja mahdollisuuksia juuri teidän organisaatiolle. Laadin digistrategioita eli suunnitelmia digitalisaation hyödyntämiseksi.

Unelmoitko parhaasta asiakaskokemuksesta?

Maailman parhaat yritykset ovat rakentaneet huikean asiakaskokemuksen. Ehkä sinäkin haaveilet, että teidän yrityksenne onnistuisi voittamaan asiakkaita parhaalla asiakaskokemuksella.

Tai ehkä haaveilet sisäisten prosessienne tehostamisesta tietotekniikan keinoin? Tai ehkä mietit, miten voisit rakentaa kokonaan uutta liiketoimintaa digitalisaation varaan.

Onpa tavoitteesi mikä tahansa näistä, uskon, että haluaisit ymmärtää paremmin seuraavia asioita:

  • Miten digitalisaatio tulee muuttamaan teidän ja toimialanne toimintaa?
  • Mitä teidän pitäisi tehdä, jotta parannatte asemianne muuttuvassa tilanteessa?
  • Miten välttää tyypilliset sudenkuopat digitalisaatiossa?

Jos nämä aiheet kiinnostavat, lue eteenpäin, sillä uskon, että voin auttaa sinua.

Miksi kaikki eivät onnistu digitalisaatiossa?

Kaikki puhuvat digitalisaatiosta, eikä syyttä. Digitalisaation avulla yritys voi lyödä laudalta miltei kaikki kilpailijansa, tarjota mahtavan asiakaskokemuksen ja skaalata liiketoimintansa globaaliksi. Miksi kaikki eivät onnistu siinä?

Tosiasia on, että digitalisaatiossa onnistuminen on vaikeaa. Vain harva onnistuu siinä niin hyvin kuin haluaisi. Syitä on monia:

  • Muutoksen suuruuden aliarviointi
  • Vitkastelu liikkeelle lähdössä
  • Toimiminen siiloissa
  • Epäselvät tavoitteet
  • Huono yhteistyö IT:n ja muun organisaation välillä
  • Vanhentunut tietotekninen alusta
  • Osaamisen puute
  • Johtamisongelmat

Ehkä tiedostat, että teidän organisaatio tulee törmäämään joihinkin näistä ongelmista. 

Jopa 85% digitalisaatioprojekteista epäonnistuu*

Kun yritysten johto herää laajasti digitalisaation vaatimaan isoon muutokseen, käynnistetään paljon projekteja. Suurin osa niistä päättyy epäonnistumiseen.

*IBM:n strategiajohtaja Jeremy Waite ennusti joulukuussa 2018, että jopa 85% digitalisaatioprojekteista epäonnistuu. Moni muukin tutkimus- ja konsultointiyritys on kertonut samansuuntaisista tutkimustuloksista.

Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, on todennäköisempää, että teidänkin projekti tulee epäonnistumaan, kuin että se onnistuu.

Digitalisaatioprojekti kestää tyypillisesti jopa 4 vuotta. Jos se ei tuota niitä tuloksia, mitä siltä odotetaan, on haaskattu paljon aikaa. Samaan aikaan pieni joukko yrityksiä kuitenkin onnistuu hankkeissaan.

Maailma ei tietenkään ole mustavalkoinen. Eivät kaikki projektit epäonnistu täydellisesti. Tosiasia kuitenkin on, että moni epäonnistuu ja että erot organisaatioiden välillä tulevat olemaan suuria.

Teknologian kehitys nopeutuu jatkuvasti ja hukatut vuodet voivat maksaa asiakastyytyväisyytenä, markkinaosuutena ja lopulta kannattavuutta enemmän kuin moni johtaja on valmis myöntämään.

Kukaan ei tietenkään halua olla epäonnistujien joukossa. Miten epäonnistumisen sitten voi välttää?

Miksi uskon olevani pätevä auttamaan sinua?

Minulla on 20 vuoden kokemus IT-ympäristöjen kehittämisestä. Olen tehnyt kymmeniä roadmapeja onnistuneesti.

Olen yhdistänyt kyvyn ymmärtää liiketoimintaa ja syvällisen teknisen osaamisen kokonaisuudeksi. Pystyn keskustelemaan yhtä sujuvasti toimitusjohtajan kuin asiantuntijoidenkin kanssa.

Sovellan työssäni useita kansainvälisesti hyväksyttyjä viitekehyksiä. Arkkitehtuurityössä käytän seuraavia viitekehyksiä:

  • TOGAF 9
  • COBIT
  • JHS-179 (suomalaisten julkisten organisaatioiden käyttämä)

Tietoturvatyössä hyödynnän seuraavia viitekehyksiä ja standardeja:

  • SABSA
  • ISO 27001
Kokenut IT-asiantuntija

Usein viitekehyksien käyttöön liittyy ongelmia, koska niiden sokea käyttäminen johtaa pitkiin ja tehottomiin projekteihin. Tämän vuoksi käytän eri viitekehyksistä ja standardeista vain niitä osuuksia, jotka ovat maalaisjärjellä perusteltavissa.

Olen muokannut lähestymistä siten, että se on käytännönläheinen ja suoraviivainen, jotta tuloksia saadaan nopeasti. Mukana on kuitenkin elementtejä, jotka ovat välttämättömiä hyvien tulosten aikaansaamiseksi.

Jos sinulle tuottaa vaikeuksia kuvata tilannettanne ja tuottaa kirjallista suunnitelmaa, minulta se onnistuu. Olen hyvä hahmottamaan kokonaisuuksia ja kuvaamaan asioita niin, että niistä voidaan keskustella ja tehdä parempia päätöksiä.

Seuraa mallia, joka on jo aiemmin johtanut menestykseen

Digitalisaatiossa onnistumista on tutkittu paljon. Onnistujia, samoin kuin epäonnistujia yhdistää moni asia.

Miltä tuntuisi, jos voisit etukäteen tunnistaa onnistumiseen johtavat tekijät ja panostaa siihen, että teette oikeita asioita?

Tämä on mahdollista, jos seuraat ns. digitalisaation mestareiden polkua. Cap Gemini ja MIT Sloan tutkivat digitalisaatiossa menestyneitä yrityksiä ja löysivät digitalisaatiossa menestyneiden yritysten väliltä lukuisia yhteisiä tekijöitä.

Miten voisit päästä liikkeelle tiellä, jonka onnistumistodennäköisyys on paljon suurempi kuin 15%? Jos haluat tietää lisää, lue eteenpäin, sillä kerron seuraavaksi, miten se on mahdollista.

Palvelun sisältö

Digitalisaation mestareiden noudattama digipolku koostuu erilaisista moduleista, joilla jokaisella on oma tärkeä merkityksensä. Seuraavassa kuvassa on esitetty niistä tärkeimpiä.

Digitalisaatio strategia

Kun lähdemme laatimaan organisaatiolle digistrategiaa, meidän pitää huomioida nämä kaikki tärkeät elementit. Meidän pitää myös tehdä valintoja. Mikä on digitalisaation kärki:

  • Onko kärki loistava asiakaskokemus?
  • Keskitytäänkö digitalisaatiossa operatiivisen tehokkuuden parantamiseen?
  • Onko vanhan liiketoiminnan pohjalta mahdollisuus rakentaa uutta, digitalisaation keinoin skaalaavaa liiketoimintaa?

Digistrategiaprojektissa 

  1. Luodaan aluksi kaikille osallistujille ymmärrystä digitalisaation tuomasta muutoksesta.
  2. Kartoitetaan organisaation lähtötilanne ja nykyinen kypsyystaso
  3. Tunnistetaan mahdollisuuksia ja uhkia digitalisaatioon liittyen
  4. Määritellään visio, jota kohti digitalisaatiolla pyritään
  5. Tunnistetaan osa-alueet, joilla kehitystä pitää tapahtua, jotta tavoitteeseen päästään.

 

Mitä hyötyä digistrategian laatimisesta on?

Digistrategian laatiminen on tietysti vasta alku. Projektin jälkeen alkaa varsinainen työ. Hyvä startti digitalisaatiomatkalla on kuitenkin tärkeämpi kuin mitä äkkiseltään tulisi mieleen.

Kuvittele, että retkeilijä lähtee metsään luullen kulkevansa oikeaan suuntaan. Miltä retkeilijästä tuntuu, kun hän huomaa, että on kulkenut väärään suuntaaan aivan turhaan? Entä jos hän on varustautunut matkaan aivan väärin? Mitä matkasta tulee, jos eväät loppuvat kesken kaiken eikä hän ole varautunut matkan vaikeuksiin?

Moni yritys on tahtomattaan retkeilijän asemassa. Matkaan lähdetään suurta intoa tuntien, itsevarmana. Suunta voi kuitenkin olla heti alussa väärä, matkaan on ehkä varustauduttu heppoisin eväin, johto ei ole sitoutunut muutokseen, organisaatiossa alemmilla tasoilla olevat ihmiset eivät tiedä, mihin oikein pitäisi päästä. Tämä seikkailu voi tulla kalliiksi.

Digistrategia ehkäisee turhia seikkailuja.

  • Digistrategian avulla johto saadaan ymmärtämään muutoksen suuruus.
  • Digistrategia auttaa organisaatiota tunnistamaan realistisesti lähtötilanne.
  • Digistrategian avulla voidaan tehdä oikeita valintoja ja kommunikoida se organisaatiolle.

Tuntuuko sinusta, että meidän olisi hyvä keskustella?

Jos sinusta tuntuu, että meidän olisi hyvä keskustella, toimi seuraavasti:

  1. Ota yhteyttä minuun. Voit täyttää oheisen lomakkeen tai voit lähestyä minua oikeassa alakulmassa olevan chatin avulla.
  2. Olen sinuun yhteydessä todennäköisesti saman päivän aikana, viimeistään kuitenkin 24 tunnin sisällä.
  3. Sovitaan puhelu tai videopalaveri, jossa käydään läpi tilannettanne ja haasteitasi. Arvioin heti, voinko auttaa ja jos voin, mikä voisi olla hyvä lähestyminen.
  4. Saat työstä kirjallisen, yksityiskohtaisen tarjouksen, jonka perusteella tiedät, miten asiaa kannattaa lähestyä. Vaikket tilaisikaan työtä minulta, saat kuitenkin ilmaista konsultaatiota.

Lupaus

Minulle 100% tyytyväinen asiakas on erittäin tärkeää. Yritän sen vuoksi varmistua jo ennen töiden aloittamista siitä, että pystyn auttamaan sinua.

Lupaus

Olen hyvin tarkka asiakkaideni tyytyväisyydestä, enkä lähde tekemään projekteja, joista voisi seurata tyytymättömyyttä. Sen vuoksi varmistamme ennen projektia, että onnistumisen todennäköisyys on korkea.

  • Minulla ei ole riippuvuuksia muihin alan toimijoihin. Kun palkkaat minut avuksesi, saat aidosti riippumattoman neuvontanajan.  
  • Minun kanssa töitä tehdessä ei tunneta tyhmiä kysymyksiä. Tehtäväni on auttaa sinua olemaan parempi johtaja. Autan mielelläni sinua ymmärtämään asioita paremmin, vaikka kysymyksesi ei liittyisi suoraan projektiin. Käytä tämä mahdollisuus hyödyksesi.
  • Kanssani asioidessa sinun ei tarvitse olla tekemisissä myyjien tai muiden välikäsien kanssa. Asioit suoraan minun kanssa. Tästä on sinulle paljon hyötyä.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä, niin selvitetään, mikä olisi paras lähestyminen tilanteessasi.