Miksi IT:n pitää lopettaa kustannusten leikkaaminen

Cost cutting

Monen asiakkaan kanssa käydyn perusteella käy vähintään rivien välistä ilmi, että IT:llä on suuret paineet säästää kustannuksissa. On ymmärrettävää, että kustannuksien kanssa pitää olla tarkkana, mutta miksi IT-yksiköt ovat ajautuneet kustannusten säästömoodiin? Samalla voisi kysyä, miksi niin monet IT-yksiköt ovat ajautuneet perustietotekniikan ylläpitäjiksi. Kun keskustelen johtajien kanssa, moni heistä miettii, miten saada tietotekniikasta enemmän kilpailuetua. Se ei kuitenkaan onnistu, jos IT toimii vain huippuunsa viritettynä hankintayksikkönä.

Mikä on IT-yksiköiden ongelma?

Ei ole sattumaa, että teknologiabudjeteista yhä suurempi osa käytetään IT:n sijasta yritysten muiden yksiköiden toimesta. Ongelma on tietysti monisyinen, mutta mielestäni yhtenä keskeisenä ongelmana on osaamisen puute. Tämä osaamisen puute vaivaa lukemattomia organisaatioita. Yritysjohto ei tiedä, mitä osaava IT voisi saada aikaiseksi, moni IT-johtaja tai -päällikkö ei tiedä miten oma tontti pitäisi hoitaa niin, että voisi tuottaa aidosti lisäarvoa muulle organisaatiolle, eikä moni IT-ammattilainen ymmärrä, millainen osaaminen olisi tärkeää tulevaisuuden yrityksissä. Tämän vuoksi IT:ssä tehdään asioita kuten aina ennenkin. IT keskittyy perustietotekniikkapalveluiden tuottamiseen tai niiden hankkimiseen mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Koska IT keskittyy perinteiseen toimintaan, liiketoimintayksiköt kokevat hyvin usein, että jos jotain haluaa saada aikaiseksi, se kannattaa tehdä itse. Tämän vuoksi rahavirrat ohjautuvat yhä useammin hankkeisiin, joissa IT ei ole vetovastuussa. IT:n pieni rooli ei kuitenkaan välttämättä ole yrityksen edun mukaista, koska kun liiketoimintayksiköt ottavat “vallan”, kukaan ei katso kokonaisuuden perään.

Mitä IT:n pitäisi tehdä?

Loputtomasta säästökierteestä pääsee eroon vain lisäämällä tuloja − tai IT:n tapauksessa sen tuomaa lisäarvoa. Se ei onnistu kustannuksia leikkaamalla. Sen sijaan IT:n pitää toimia hyvin lähellä liiketoimintayksiköitä ja ratkoa niiden ongelmia. Koska perinteinen IT-osasto ei yleensä tee tätä, yritykset ovat yrittäneet paikata tätä ongelmaa palkkaamalla erilaisia digitalisaatiota ja teknologiaa ymmärtäviä johtajia. Chief Digital Officerit (CDO) tai Chief Technology Officer (CTO) ovat vain oireita siitä, että oma IT ei tee sitä, mitä siltä odotetaan: tuota lisäarvoa asiakkaille ja liiketoiminnalle.

Kuvittele mielessäsi tilanne, jossa johtajat voisivat käydä innostavia keskusteluita heitä sparraavien teknologia-ammattilaisten kanssa, innovoida yhdessä prosesseja aidosti tehostavia teknisiä ratkaisuita, asiakkaille tarjotaan uusia moderniin teknologiaan perustuvia palveluita, työntekijöille näytetään säännöllisesti, miten he voivat käyttää IT:n palveluita työn tehostamiseen. Monessa yrityksessä tämä tuntuu kaukaiselta. Tämä kaikki on kuitenkin mahdollista. Miten? Tule kuuntelemaan Focus-luentoani 26.9.2017, niin kuulet lisää. Ilmoittaudu: Atea Focus 2017

 

Jos pidit tästä artikkelista, myös seuraavat artikkelit voivat olla kiinnostavia:

Tilaa uutiskirjeeni

Saat tiedon uusista artikkeleista suoraan sähköpostiisi.

Annan luvan tallentaa tietoni ja hyväksyn tietosuojakäytännön.