Digitalisaatio haastaa jatkuvuussuunnitteluun

Digitalisaatio haastaa jatkuvuussuunnitteluun
Digitatalisaatio tekee yhteiskunnasta haavoittuvaisen.

Digitalisaatio avaa yrityksille ja julkisille organisaatioille loputtomasti mahdollisuuksia. Prosesseja voidaan automatisoida ja tietoa voidaan käsitellä monella uudella tavalla. Anturit voivat kerätä loputtomasti tietoa ja tietomassoja voidaan analysoida ja jalostaa uudeksi liiketoiminnaksi. Digitalisaatio on muuttanut elämäämme ehkä enemmän kuin tulemme ajatelleeksi. Mietimmekö kuitenkaan sitä, kuinka haavoittuvaiseksi tietotekniikka on yhteiskuntamme tehnyt? Mietimmekö millaisen riskin palveluiden toimimattomuus voi aiheuttaa yrityksen maineelle? Käyttökatkot päätyvät herkästi uutisiin. Onko teidän organisaatiossa otettu jatkuvuussuunnittelu vakavasti?

Digitalisaatio vaikuttaa elämäämme

Aamu alkaa monilla sillä, että tarkistetaan yön aikana mahdollisesti tulleet viestit. Sen jälkeen verkosta ladataan päivän lehti. Kotoa työpaikalle mentäessä kuunnellaan podcasteja tai ainakin nettiradiota. Työpaikalla sama meno jatkuu. Tutkimme reaaliaikaisesta datasta ajettuja raportteja, etsimme tietoja verkosta, käytämme pilvessä olevia työtiloja, kirjaamme töitämme erilaisiin järjestelmiin. Kun käymme lääkärissä, lääkäri käyttää suurimman osan ajastaan näppäillen potilastietojärjestelmää. Reseptit tallennetaan sähköiseen reseptikantaan. Veroilmoituksen täytämme verkossa ja vakuutusyhtiön kanssa asioimme internetin välityksellä. Tilaamme ostokset verkosta ja illalla lataamme vielä sähköisen kirjan tabletille samalla kun katsomme netti-tv:stä elokuvan. Pidämme tätä kaikkea tavallisena. Taustalla kuitenkin tapahtuu paljon, jotta tämä kaikki olisi mahdollista.

 

Lue vinkkejä digistrategian laatimiseksi

 

“Olemme tottuneet siihen, että kaikki toimii. Entä jos palvelut eivät jonain päivänä toimikaan?”

 

Yhteiskunnasta on tullut riippuvainen tietotekniikasta. Jotta me voimme yksilöinä käyttää meille tuttuja verkkopalveluita, taustalla on tehty paljon työtä. Prosesseja on automatisoitu ja tietojärjestelmiä on integroitu. Yksinkertaisimmatkin verkkosovellukset pyörivät palvelimilla, jotka sijaitsevat pitkälle kehitetyissä konesaleissa. Olemme tottuneet siihen, että kaikki toimii. Entä jos ne eivät jonain päivänä toimi halutusti? Mitä silloin pitäisi tehdä? Miten voimme varautua siihen?

 

Miksi käyttöhäiriöiden mahdollisuus pitäisi ottaa vakavasti?

Yleensä ne, jotka eivät ymmärrä tekniikasta paljoakaan, ovat tekniikan toimivuuden suhteen vaativimpia. Ne, jotka ymmärtävät, kuinka monimutkaisesta kokonaisuudesta järjestelmien toimimisessa on kyse, ovat yleensä paljon ymmärtäväisempiä erilaisten ongelmien suhteen. Usein organisaatiot heräävät miettimään järjestelmiensä käytettävyyttä vasta kriisin jälkeen. Prosessien riippuvuus tietojärjestelmistä tunnistetaan laajasti vasta, kun on koettu käyttökatko, joka on vahingoittanut liiketoimintaa.

Kaikki ovat kokeneet verkon pätkimisen. Videoneuvottelut tökkivät. Sähköposti on pois käytöstä. Raportteja ei saada ajettua ajallaan. Nämä ovat tuttuja asioita monessa toimistossa, mutta niiden kanssa on totuttu elämään. Astetta vakavammista asioista on kyse, kun tuotantolaitoksissa lähettämö ei toimi, koska lähetyslistoja ei saada tulostettua. Tuotantolinja joudutaan pysäyttämään, koska lähettämö ei vedä. Sairaalassa potilaiden lääkkeiden jakaminen vaikeutuu, koska potilastietojärjestelmä ei ole käytössä. Leikkaustoimintaa joudutaan rajoittamaan, koska leikkaussalivarusteiden toimittaminen tökkii tietojärjestelmävian vuoksi. Entä jos lämmönjakelu tökkii? Mitä jos pankkikortit eivät toimi eikä käteistä pysty nostamaan? Yhteiskunta lamaantuu hyvin nopeasti, jos tietojärjestelmät eivät toimi.

 

Lue jatkuvuudenhallinnan termeistä, jotka jokaisen tulisi hallita

 

Onko teillä varauduttu käyttöhäiriöihin?

Yllättävän harva organisaatio on varautunut erilaisiin käyttöhäiriöihin. “Tuurilla ne isotkin laivat seilaavat” on vielä tuttu lausahdus monessa paikassa. Asiantuntijat kyllä tietävät, kuinka paljon heikkoja kohtia moniin järjestelmiin liittyy. Johto ei vaan aina ymmärrä asiaa ennen kuin jotain tapahtuu. Digitalisaatio muuttaa tilanteen. Kaikki prosessit ja toiminnot on kohta liitetty verkkoon jollain tavalla. Kaikkien yritysten ja julkisen puolen organisaatioiden tulee huolehtia riittävästä toiminnan jatkuvuudesta. VAHTI-ohjeistus asettaa julkiselle puolelle vaatimuksia tähän liittyen.

Miten käytettävyyden turvaamista voisi viedä organisaatiossa eteenpäin? Miten suunnitellaan korkean käytettävyyden ympäristö? Miten rakennetaan katastrofivalmiutta ja huolehditaan liiketoiminnan jatkuvuudesta? Palaan näihin asioihin tulevissa blogikirjoituksissa. Pysy kuulolla.

 

Jos pidit tästä artikkelista, myös seuraavat artikkelit voivat olla kiinnostavia:

Tilaa uutiskirjeeni

Saat tiedon uusista artikkeleista suoraan sähköpostiisi.

Annan luvan tallentaa tietoni ja hyväksyn tietosuojakäytännön.